Hradecká sova 2013

Řešení šifer

1. Orgovská| 2. Mocná | 3. Mapa | 4. Komix | 5. Jedovatá dáma | 6. Aktivity | 6a. Signály | 6b. Stavba | 6c. Samohlásky

7. Ucho Masarykovo | 8. Opačná | 9. Hvězda | 10. Autoškola | 11. Písmenka | 12. Kino | 13. Tmavomodrý svět | 14. Černá bílá | 15. Jízdenka

Řešení 6a. - Signály

Šifra | Nápověda | Řešení

Nejprve je třeba složit dva signály do jednoho. To se provede klasickým sčítáním hodnot. Na to má napovídat nápis SPOČTI.

Novou křivku je třeba převést na znaky morseovky a k tomu se použijí písmena Oddělovač, Čárka a Tečka ve slově SPOČTI.

Nová křivka nikdy nezasahuje do hranice mezi intervaly.

DVA OSM TRI KOTA

Martin17. 9. 2013 21:07:18
Šifru vyřešily pouze 3 týmy a to s nápovědou.
Gimli2 (org)17. 9. 2013 1:52:24
Co je mi znamo, tak to bez napovedy nikdo nedal.
Yeti16. 9. 2013 21:23:38
Nevím, jestli bych vymyslel lepší generátor. Co mne trochu mrzí, prostě je, že způsob generování křivek ve výsledku znemožnil šifru řešit analyticky, což mně by se velmi líbilo, kdyby šlo. Pokud jde o modrou a zelenou, tak se taky daly křivky nakreslit čárkovaně a tečkovaně... (asi už trochu moc ložené). Ale my jsme celkově špatní na šifry se spoustou informací, ze kterých je zapotřebí vybrat ty užitečné pro řešení (na Stavbě třeba chtěla volospící část týmu z obrázků rekonstruovat postup stavby v čase, což by nejspíš šlo). Někdo jiný mohl přijít, říci O, Č, T, to je přece Morseovka, a jít dál. Proto mě zajímá, zda to někdo dal bez nápovědy.
Gimli2 (org)16. 9. 2013 21:08:00
"SPOČTI!" bylo jedinou moznosti jak napovedet na scitani a soucasne tam ponechat oznaceni intervalu symboly T, Č, O. Barevny tisk ciste kvuli pohodlnemu odliseni a nezanaseni dalsich vyznamu ruznych typu car. Stejne tak oznaceni signalu bylo jen A, B. Proste snaha o co nejnezajimavejsi pojem nenesouci informaci. A pri vhodne distribuci v [X,Y], respektive takove, aby rozdeleni plochy na 3 clustery bylo co do plochy rovnomerne, pak by pri slusnem nahodnem generatoru nemely vznikat shluky zadne. Generator fungoval nasledovne: 1) Vygenerovaly se body odpovidajici patricnemu symbolu v morse. Tedy vysledek souctu. Tak aby byly v danem intervalu. 2) Vygeneroval se nahodny signal tak, aby jeho hodnota v danem case byla v sousednim sektoru ke chtenemu znaku. Cilem tohoto omezeni je ziskat placatejsi signal a ne zurive litajici nahoru a dolu. 3) Dopocita se druhy signal tak, aby to soucet vychazel.
Yeti16. 9. 2013 20:56:12
Prý nápověda to jistila... Dal to vůbec někdo bez ní? Papír s naší analýzou šifry je asi někde u Dera, takže píšu z hlavy... Když se braly hodnoty na jedné křivce jako souřadnice X a na druhé jako Y a kreslila se každá dvojice hodnot jako puntík v rovině, tak se dostaly čtyři pěkné shluky. Pro to v šifře s tímto principem ale neexistuje žádný důvod (měly by se namísto toho dostat tři šikmé pruhy). A i spoustu dalších prvků jsme se marně pokoušeli nějak smysluplně vysvětlit: označení signálů A a B, barevný tisk a použití modré a zelené, zdrůraznění onoho SPOČTI! uvedením FREKVENCE, asociace na 50 Hz v elektrické síti, spojování bodů jakýmisi ‚sinusovkami‘ namísto čar, volba osy x jako časové, ukončení grafu před koncem časové osy, ... Na ničem z toho nezáleželo. Shodli jsme se potom, že kdyby na papíře nebyly žádné popisy os, žádné SPOČTI!, žádné dekorativní prvky, byly by tam pouze dvě lomené čáry v grafu a součty hodnot vytvářely tři shluky, byla by pro nás šifra mnohem snažší.
Petr16. 9. 2013 20:18:53
SPOČTI! nás spíše od skládání (či sčítání) odrazoval tím, že podle nás spíše znamená "zjisti množství výskytů" a vykřičník jsme chápali jako potvrzení, že byste tam jinak napsali SEČTI. Zpětně chápu, že těžko vymýšlet jiné slovo. Nápověda to jistila